HUKUK ALTYAPISININ GÜÇLENDİRİLMESİ
19. İstanbul’un uluslararası finans merkezi olması
yolunda hukuki alanda, finans alanındaki uyuşmazlıkların süratli ve etkin bir
şekilde çözümüne yönelik iyileştirmeler yapılması, kurumsal bir tahkim
merkezinin oluşturulması ve İFM Projesinde katkısı ulunacağı öngörülen tasarıların kanunlaşma
süreçlerinin hızlandırılması gerekmektedir.
Öncelik.1
İstanbul’un uluslararası finans
merkezi olması yolunda, uyuşmazlıkların süratli ve etkin bir şekilde çözümüne yönelik
olarak yargı sisteminde iyileştirmeler sağlanacaktır.
20. İstanbul’un uluslararası finans merkezi olması
yolunda, uyuşmazlıkların süratli ve etkin bir şekilde çözümüne yönelik olarak
yargı sistemimizde iyileştirmelerin olması gerekmektedir. Bu kapsamda, ayrı bir
ihtisas mahkemesi kurulmasına nazaran daha kolay ve ekonomik olması nedeniyle,
mevcut mahkemelerden birinin görevlendirilmesi suretiyle
ihtisaslaşması sağlanacaktır. Söz konusu mahkemelerde
görev yapacak hakimlerin eğitim
alanları, özellikle finansal alanda karşılaştırmalı hukuk
da dahil olmak üzere, artan ihtiyaçlar doğrultusunda genişletilecek ve hizmet
içi eğitimleri sürekli hale getirilecektir. Savcılık ve kolluk teşkilatında,
özellikle finansal ve bilişim alanında işlenen suçlara karşı etkin mücadele edebilmek için uzmanlaşma
sağlanacaktır. Mahkemelerde bulunan iş yükünün azaltılması ve hakimlerin esasa
yönelik çalışma ve incelemeler yapabilmesi amacıyla nitelikli uzman ara kadrolar
oluşturulacaktır.
21. Uyuşmazlıkların mahkeme yoluyla çözümünde, genel usul
kurallarından farklı ve çözümü kolaylaştıran hükümlere yer verilmesi için ayrı
bir çalışma yapılacaktır. Bu kapsamda özellikle, bilirkişilerin nitelikleri,
seçimi, sorumlulukları ve listelerinin oluşturulması; bilirkişi raporunun
kapsamı ve raporun verileceği sürelere ilişkin hususların halen TBMM Genel Kurulunda
bulunan Hukuk Muhakemeleri Kanunu Tasarısında ele alınması yönünde girişimlerde
bulunulacaktır.
22. Yabancı mahkeme kararlarının tanınması ve tenfizinde
mahkemelerce kararların esasına girilerek inceleme yapılması ve böylece sürecin
uzaması şeklinde ortaya çıkan uygulamadan kaynaklanan aksaklıklar
giderilecektir.
Öncelik.2
İstanbul’da bağımsız ve özerk yapıya
sahip uluslararası alanda rekabet edebilecek düzeyde kurumsal bir tahkim merkezinin
oluşturulması ve arabuluculuk sisteminin etkin bir şekilde kullanılması
sağlanacaktır.
23. İstanbul’da bağımsız ve özerk yapıya sahip kurumsal
bir tahkim merkezi kurulacaktır.
Bu tahkim merkezi maliyet, hız ve kararların kesinleşme
süreci gibi konularda uluslararası
alanda rekabet edebilecek düzeyde olacak ve bu merkezle
ilgili tanıtım çalışmaları yapılacaktır.
Tahkim merkezinde kabul edilecek hakem listesi dışından
da taraflara tercih edecekleri
hakemleri seçme imkanı tanınacaktır. Tahkime ilişkin
Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununda yer alan hükümler ile Milletlerarası Tahkim
Kanununda yer alan hükümler birleştirilerek tek bir tahkim düzenlemesi yoluna
gidilecektir. Uyuşmazlıkların mahkeme yoluna başvurmadan daha kısa sürede
çözülebilmesi için arabuluculuk sistemi de geliştirilecektir. Ayrıca, kurulacak
tahkim merkezinde, kurumsal olarak arabuluculuk imkanı da sunulacaktır. Hakem
kararlarının tanınması ve tenfizinde mahkemelerce kararların esasına girilerek
inceleme yapılması ve böylece sürecin uzaması şeklinde ortaya çıkan uygulamadan
kaynaklanan aksaklıklar giderilecektir.
7
Öncelik.3
İFM Projesinde katkısı bulunacağı
öngörülen tasarıların kanunlaşma süreçlerinin hızlandırılması yönünde
çalışmalar yapılacaktır.
24. İlgili mevzuatın geliştirilmesine ilişkin olarak,
TBMM Genel Kurulunda bulunan Türk
Ticaret Kanunu Tasarısı, Türk Borçlar Kanunu Tasarısı,
Hukuk Muhakemeleri Kanunu Tasarısı ile TBMM ihtisas komisyonları gündeminde
bulunan Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Tasarısı; Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu Tasarısı; Ticari Sır, Banka Sırrı ve Müşteri Sırrı Hakkında
Kanun Tasarısı; Devlet Sırrı Kanunu Tasarısı; Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman
Şirketleri Kanun Tasarısı; Tebligat Kanunu ile Adli Sicil Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve Çek Kanunu Tasarısının kanunlaşma süreçlerinin hızlandırılması
yönünde girişimlerde bulunulacaktır. Ayrıca, Başbakanlıkta bulunan Genel İdare Usulü
Kanunu Tasarısının kanunlaşma süreci ile Adalet Bakanlığında devam eden İdari Yargılama
Usulünde İstinaf Kanun Yoluna ilişkin çalışmanın; Sermaye Piyasası Kurulunda devam
eden Sermaye Piyasası Kanununa ilişkin çalışmanın ve diğer ilgili kurumların
konuya ilişkin çalışmalarının hızlandırılması sağlanacaktır
Ekim 2009
ConversionConversion EmoticonEmoticon